1. Imam sembahyang mereka, sembahyang di depan tapi berada dalam satu lubang separas lutut (tempat yang lebih rendah dari makmum). Di Qom pun sama.
2. Mereka sujud di atas seketul batu yang bulat leper atau empat segi. Ertinya dahi dan hidung tidak kena lantai. Batu itu disediakan dalam masjid atau mereka bawa sendiri ke mana mereka pergi. Batu yang paling suci pada mereka ialah diambil di Karbala
kemudian Masyad dan di Qom. Kalau tidak dapat juga boleh juga gunakan
batu-batu di tempat lain. Kalau tidak ada batu, mereka akan gunakan
apa-apa yang tumbuh dari bumi sebagai tempat sujud (letak dahi). Paling
tidak, sujud atas tapak tangan. Tujuan mereka buat begitu kerana kata
mereka manusia jadi dari pada tanah.
3. Bila selesai baca tahiyyat akhir mereka akan tepuk kedua-dua peha tiga kali
dengan kedua-dua tangan. Walhal ikut mazhab kita menggerakkan anggota
tiga kali berturut-turut akan membatalkan sembahyang. Setengah mereka
ada memberi salam sambil berpaling ke kanan tapi setengahnya tidak. Mungkin pada mereka itu sunat saja.
4. Azan pun berbeza. Selepas mengucapkan Asyhadu Anna Muhammadur Rasulullah ditambah kalimah: Wa Anna Aliyyan Wali Yullah. Dan selepas mengucapkan Haiyya ‘Alal fallah’ ditambahkan lagi dengan “Haiyya Ala Khairil ‘Amal’.
5. Wuduk mereka tidak payah basuh kaki. Cukup disapu saja dengan air.
6. Syarat untuk sembahyang Jumaat di satu tempat ialah tidak boleh buat dua Jumaat kecuali sudah sampai kawasan dua marhalah. Kalau di bandar Tehran maknanya semua penduduk bertumpu ke satu masjid saja. Jadi beratus-ratus ribu oranglah sembahyang di satu masjid. Khutbahnya panjang tidak kurang dari satu jam. Gambar Khomeini dan timbalannya besar-besar diletakkan di kiri dan kanan masjid. Seelok-elok saja selesai sembahyang Jumaat, mereka jamak dan qasarkan asar ke zuhur.
7. Waktu sembahyang Jumaat ada seorang tukang seru berdiri di depan imam. Bila imam rukuk dia pun seru kuat-kuat: “Rukuk “. Kalau berdiri dia seru: “Qiyam!“. Dan seterusnya dia sendiri tidak sembahyang Jumaat sampailah ke akhir.
8. Di mana-mana juga samada di jalan, dalam bas, di rumah, suasana
begitu tegang. Barangkali kerana semangat revolusi masih meluap.
Tempikan dan sorakan mudah meletup. Selalunya kalau ada yang menyebut
Rasulullah, nanti yang lain menyahut dengan salawat Rasulullah satu
kali. Tapi kalau tersebut Khomeini maka bergemalah salawat sebanyak tiga kali.
9. Setiap pagi hari Jumaat tanah perkuburan penuh dengan beribu-ribu
orang, termasuk ulama. Jadi macam pesta. Tanah perkuburan meriah dengan
doa, syarahan dan majlis makan.
Di Syria, maqam-maqam Ahlil Bait diziarahi oleh rakyat Iran sambil
memukul-mukul badan ke maqam, meratap-ratap dan mengongoi menangis.
Perempuan ramai buat begitu. Lelakinya tolong melagukan lagi supaya
lebih kuat dan lebih lama tangisan itu. Bising tanah perkuburan dengan
suara-suara ratapan itu. Berbeza sungguh cara orang Iran dengan kita.
Tiap-tiap kubur di Iran diletakkan bendera-bendera dan gambar-gambar si
mati. Setengahnya pula gambar Sayidina Ali dan gambar Imam Mahdi.
10. Tentang Imam Mahdi, orang Iran percaya Mohammad bin Al Askari, Imam mereka yang ke- 12, yang ghaib waktu kecil (belum baligh)
akan datang lagi untuk jadi Imam Mahdi.Mereka menunggu-nunggu
kedatangannya dengan ghairah sekali. Sebab itu di dinding-dinding
bangunan, di tembok dan di kubur-kubur ada ditampalkan gambar “Imam Mahdi” sedang tidur.
Kita Ahli Sunnah Wal Jamaah percaya juga akan kedatangan Imam Mahdi.
Tapi namanya bukan Mohammad bin Hassan Al Askari tapi Muhammad bin
Abdullah.
11. Hotel tempat kami peserta-peserta muktamar adalah asalnya
kepunyaan Raja Muda. Tapi jurukemas hotel ialah perempuan-perempuan.
Bagaimana sebuah negara Islam membenarkan perempuan masuk kawasan lelaki
dalam keadaan tidak lengkap penutupan auratnya? Semasa
muktamar di tingkat bawahnya ada disediakan hoggah (sejenis hisapan,
dihisap) yang boleh ketagih (seperti rokok). Para pejuangan Islam hisap
hoggah?
12. Di Iran, jubah, serban hanya dipakai oleh ulama dan pelajar agama, yang bukan ulama pakai macam biasa; berseluar ketat dan kepala gondol. Walhal jubah serban ialah pakaian Rasulullah dan layak dipakai oleh sesiapa juga umatnya.
13. Saya bertemu ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam muktamar
tersebut. Mereka dari Baluchistan. Diam saja, tidak berperanan apa-apa.
Nampak macam ketakutan. Mungkin dipaksa datang, tujuan hendak nampakkan persatuan Syiah dan Sunni. Dari mulut mereka saya dapat tahu ramai di kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang ditangkap (dipenjarakan) oleh Khomeini.
Salah seorang yang tertangkap ialah bertaraf mujtahid. Setiap kali
delegasi ke Sungai Penchala ada seorang Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam
rombongan mereka. Tapi diam saja, tidak ada peranan apa-apa. Akhirnya
baru saya tahu rupanya itulah satu cara orang Iran hendak yakinkan dunia
bahawa mereka bukan perjuangkan Syiah atau Sunniah tapi perjuangkan
Jumhuriah Islamiah selari dengan laungan:
“Tiada Syiah. Tiada Sunni, tapi Jumhuriah Islamiah.”
yang dilaungkan di mana-mana di Iran. Maka mereka jemput Ahli Sunnah
Wal Jamaah yang sudah dibelenggu (untuk program mereka). Mereka “brain
wash” siapa juga untuk jadi macam mereka.
14. Hampir tiap-tiap malam dan tengah malam kami diganggu oleh
ketukan di pintu. Kemudian masuk seorang bertanyakan apa pandangan
tentang revolusi atau komen tentang Khomeini atau komen tentang Iran.
Hingga kami tidak rehat-rehat.
Demikian gopohnya mereka meminta kami jadi seperti mereka. Padahal
cara memaksa-maksa begitu bukan kaedah terbaik untuk menawan fikiran dan
perasaan manusia.
15. Setiap hari 10 Rejab, di Iran khususnya di Karbala orang-orang Syiah buat perayaan memukul diri,
meratap-ratap dan menangis-nangis dengan suara tinggi menyesali
kematian Sayidina Hussin. Jelas sekali Rasulullah melarang meratapi
mayat. Tapi Khomeini tidak pernah tegur anak buahnya yang buat begitu.
Kalau benar perjuangkan makruf dan mencegah kemungkaran, kenapa maksiat
sebesar itu didiamkan saja.
Menyaksikan dan mendengar 15 perkara di atas, saya rasa muktamadlah
sudah yang orang Syiah bukan pejuang kebenaran. Sebaliknya mereka telah mempermain-mainkan Al Quran dan Sunnah. Perjuangan mereka sebenamya perjuangan politik. Bukan untuk Allah dan Rasul tapi untuk kepentingan mereka saja.
Sebab itu saya mahu segera balik ke Malaysia. Setelah 11 hari di sana, walaupun tempoh program di Iran belum selesai.
Perjuangan rakyat Iran sebenarnya perjuangan politik mereka. Bukan
perjuangan fisabilillah yang bertujuan menegakkan hukum-hakam Allah.
Dan tidak ada sangkut paut antara perjuangan saya dengan perjuangan
bentuk ini. Jadi buat apa saya korbankan masa dan tenaga untuk mereka?
Sejak itu hingga kini tiada lagi delegasi mereka berkunjung ke
penempatan kami.
Syiah semakin menakutkan
ReplyDeleteSyiah semakin menakutkan
ReplyDelete